”Tässä kenkälaatikossa olis mun yrityksen kaikki kuitit” – Onko tämä työpäivän arkea tilitoimistossa?
Vastaus on kyllä ja ei. On olemassa tilitoimistoja, joissa asiakas voi jättää laatikollisen kuitteja setvittäväksi, mutta modernissa tilitoimistossa tositeliikenne on useimmiten digitalisoitu paperittomaksi.
Tietämättömälle tilitoimiston työntekijästä piirtyy helposti elokuvien ja historian kautta mielikuva hiljaisesta numeronörtistä. Tämä ei enää tänä päivänä pidä yksinomaa paikkaansa, vaan tilitoimisto on mitä suurimmin asiantuntijaorganisaatio, jossa on laaja kirjo ammattilaisia vastaamassa asiakasyritysten talouden luvuista.
Tilitoimistossa on useita toimenkuvia asiakasyrityksille tarjottavien palveluiden tuottamiseen
Palvelusopimus tehdään asiakkaan kulloistenkin tarpeiden mukaisesti, joten tilitoimisto voi olla kokonaan ulkoistettu talousosasto tai hoitaa yksittäistä talouden osa-aluetta.
Peruspalveluihin kuuluvat eri tasoiset kirjanpito- ja palkkahallintopalvelut, joista mm. edellä mainittu kuittiliikenne ja muut perustoiminnot voidaan pitkälti automatisoida. Näin asiantuntijalta vapautuva aika käytetään erikoistilanteiden ratkaisemiseen. Palkanlaskenta on yksi esimerkki palvelusta, joka on mahdollista automatisoida vain tiettyyn rajaan asti. Monimutkaiset työehtosopimukset ja erilaiset palkkamallit palkkioineen vaativat asiantuntijan henkilökohtaista työpanosta.
Mitä enemmän toimiala automatisoituu, sitä enemmän voimme kasvattaa osaamistamme yritysten liiketoiminnan kehittämiseen
Tilitoimistoihin tarvitaan entistä monipuolisempaa ja syvempää osaamista, kun aikaa vapautuu asiakkaille tarjottavien talouden hallinnan palvelujen kehittämiseen ja tuottamiseen. Jo alalla olevat voivat lisätä osaamistaan työn ohessa ja näin monipuolistaa asiantuntijarooliaan tilitoimiston sisällä.
Automatisoinnin myötä tilitoimistot suuntautuvat mm. neuvontapalveluihin, jolloin työnhakijan opinnot taloushallinnosta, liiketaloudesta, digitalisaatiosta tai rahoitusalta voivat olla tilitoimistoja kiinnostavia taustoja. Yhteistä kaikille erilaisille ihmisille tilitoimistoissa on kiinnostus talouden lukujen merkitykseen liiketoiminnassa. Mielenkiinto numeroihin ja halu oppia näkemään liiketoiminta lukujen kautta ovat hyviä lähtökohtia alalle. Vaikka numeroilla on suuri rooli, toimiala on asiakaspalvelua. Asiakkaan kuuntelu ja tahto löytää oikeat ratkaisut asiakkaan tilanteeseen ovat keskeisessä roolissa.
Ja kuten Monetorilla osa-aikaisesti työtä tekevä Oulun yliopistossa kauppatieteitä opiskeleva Saara toteaa:
“Pystyn tekemään koulun ohella, saan tehdä ja kokeilla kaikenlaista sekä porukka on avuliasta. Se on parasta. “
Monetor on esimerkki modernista tilitoimistosta, jossa erilaiset asiantuntijat perustoimintojen lisäksi kehittävät asiakkaidensa liiketoimintaa talouden lukujen kautta ja kehittyvät itse uutta opiskellen. Vaikka olisit vasta urasi alussa.
“Kannattaa vaan lähteä yrittämään, vaikka olisikin ennakko-oletus, että pitäisi olla paljon jo tietoutta. Kaikki lähtee jostakin.”, sanoo Saara.
Jos sinua kiinnostaa työskennellä Monetorilla, ota yhteyttä:
Heli Lehmusvuori,